تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم آنچه باید درباره غذا‌های کنسروی بدانید دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل با پوشش زنانه در مشهد + عکس تداوم توزیع شیر مدارس خراسان رضوی در سال آینده شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی چرا زوجین اغلب بعد از ۸ سال زندگی مشترک از هم جدا می‌شوند؟ سرگذشت تلخ زنی در مشهد که به تله مرد شیطان صفت افتاد بازسازی صحنه سقوط و مرگ مشکوک جوان ۱۷ ساله در مشهد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است
سرخط خبرها

کشف یک تن مواد پیش‌ساز محترقه در مشهد طی ۲ هفته | مراقب مواد منفجره عمل‌نکرده باشیم

  • کد خبر: ۲۱۶۸۶۳
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کشف یک تن مواد پیش‌ساز محترقه در مشهد طی ۲ هفته | مراقب مواد منفجره عمل‌نکرده باشیم
با وجود کشف هزار کیلو مواد پیش‌ساز و ۳۵۳‌هزار ترقه در مشهد همچنان خطر چهارشنبه‌سوری در کمین است.

سعید جلائیان| شهرآرانیوز؛ تا به حال همه از چهارشنبه‌سوری خطرناک نوشته‌ایم، شب و روز‌هایی که عده‌ای آینده خود را منفجر می‌کنند و در میان درد و سوختن، بزنگاهی برای فکر کردن به آنچه رخ داده است، می‌یابند، اما برایشان فایده‌ای ندارد. اما این تمام ماجرا نیست، گاهی تعدادی از موادمنفجره به‌ویژه نارنجک‌های دستی عمل نکرده در خیابان‌ها رها می‌شوند و حوادثی را بعد از چهارشنبه‌سوری رقم می‌زنند. برای فهم این موضوع باید ابتدا دانست که چرا بمب‌های دستی یا به‌اصطلاح نارنجک‌های دستی خطرآفرین هستند. این نارنجک‌ها بیشتر در واحد‌های مسکونی و توسط نوجوانان و جوانان با ترکیب دو ماده شیمیایی اکلیل و سرنج با مقدار کمی سنگ‌ریزه درست می‌شود.

اکلیل و سرنج پس از ترکیب و قرارگرفتن در کنار هم تبدیل به بمب دست‌سازی می‌شوند که بیشترین مصدومان و فوتی‌های حوادث چهارشنبه‌سوری کشور را به خود اختصاص می‌دهند. عاملی که باعث شده پلیس مشهد در طول دو هفته اخیر در کنار برخورد با فروشندگان مواد‌محترقه، جمع‌آوری و جلوگیری از فروش این مواد‌شیمیایی را در دستورکار قرار بدهد تا جایی که سردار احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد، در این باره اعلام کرد که تنها در طول دو هفته گذشته بیش از یک تن مواد پیش‌ساز موادمحترقه به همراه ۳۵۳‌هزار ترقه کشف و ضبط شده است.

براساس آمار منتشر شده در چهارشنبه‌سوری‌های سال‌های گذشته، بسیاری از حوادث مرتبط با این شب مربوط به انفجار نارنجک‌های دست‌ساز بوده است. نارنجک‌هایی که به گفته رئیس دو ایستگاه آتش‌نشانی مشهد، ساخت، نگهداری، حمل و استفاده از آنها می‌تواند منجر به حوادث جبران‌ناپذیری شود.

آرشا قاسم‌پور ادامه می‌دهد: در میان مواد محترقه، نارنجک‌های دست‌ساز یکی از خطرسازترین اقلام است. دلیل خطرناکی این بمب‌های دست‌ساز، ترکیب مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجار است که اگر کنار هم قرار بگیرند، خطری جدی برای شهروندان به همراه دارد.

وی می‌گوید: گاهی نارنجک‌های دست‌ساز ممکن است به هر دلیلی پس از پرتاب منفجر نشوند، آن وقت یک بسته مشکی‌رنگ روی زمین افتاده، شبیه بمبی عمل نکرده است که می‌تواند مقابل هر ضربه‌ای منفجر شود و به مصدومیت یا فوت افراد به‌ویژه پاکبان‌ها که در حال رفت‌وروب شهر هستند منجر شود.

رئیس ایستگاه‌های ۲۵ و ۴۷‌مشهد با هشدار به شهروندان که نارنجک‌های رهاشده روی زمین بسیار خطرناک هستند تصریح می‌کند: ممکن است هنگام برداشتن این موادمحترقه از روی زمین، در دست شخص منفجر شود یا خودرویی از رویش عبور کند و حادثه‌ای تلخ رقم بخورد. باید مراقب نارنجک‌های عمل نکرده بود و بهترین راه پس از رویارویی با آنها اطلاع‌رسانی به آتش‌نشانی است تا همکاران ما برای خنثی‌کردن نارنجک مراجعه کنند.

قاسم‌پور ادامه می‌دهد: افراد به هیچ عنوان نباید نارنجک‌های دستی افتاده روی زمین را خود شخصا باز کنند، چون هر لحظه می‌تواند منفجر شود. جدا‌سازی نارنجک باید تحت شرایطی خاص و با یک ماده اطفایی خنک و سرد انجام شود تا خاصیت انفجار و اشتعال را از بین ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->